İstanbul’daki metro ihalesi elinden alınan Dido-Ray Yapı, ihaleye fesat karıştırıldığı iddiasıyla suç duyurusunda bulundu, dava açtı

“`html

Eyüp SERBEST

İHALE YENİDEN YARGIYA TAŞINDI

İstanbul’da gerçekleştirilen Kirazlı-Halkalı metro ihalesi, daha önce bir kez iptal edilip ardından yargı süreçlerine taşınmışken, bu sefer yeniden dava konusu oldu.

Bu seferki iddialar oldukça ciddiyet arz ediyor.

2024 yerel seçimleri öncesinde, 8 milyar 313 milyon 819 bin TL değerindeki ihaleyi alan ancak İBB’nin iptali ile ihalesiz kalan Dido-Ray Yapı ve Akçadağ İnşaat ortaklığı, İstanbul Cumhuriyet Başsavcılığı’na suç duyurusunda bulundu ve İdare mahkemesine başvurdu.

HAZIRLANAN DAVALAR VE SUÇ DUYURUSU

İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin açık ihalesinde kazandıklarını belirten Dido-Ray Yapı ve Akçadağ İnşaat ortaklığı, Kalyon ve Özgün Yapı’nın neredeyse kendilerinin üç katı bir fiyatla, 21 milyar 962 milyon 851 TL’ye ihaleyi aldığını ifade ederek ihalenin iptalini talep etti.

İHALEYE FESAT SUÇLAMALARI

Öte yandan, Dido-Ray Yapı ve Akçadağ İnşaat ortaklığı, İBB yetkilileri ile ihaleye katılan firmaları İstanbul Cumhuriyet Başsavcılığı’na ihaleye fesat karıştırma suçlaması ile şikayet etti. Bu suç duyurusunda, İBB yetkilileri ve ihaleye katılanların telefon görüşmelerinin analiz edilmesi ve HTS kayıtlarının incelenmesi talep edildi.

GÜÇLÜ KALYON’A İŞARET

Dido-Ray Yapı Yönetim Kurulu Başkanı Mithat Çiftçi, PD’ye yaptığı açıklamada, “Bir ekmek mücadelesi veriyoruz. Ekmeğimizi aldılar, bu durum canımızı sıkıyor.” diyerek, “İBB yetkilileri ve diğer firmalar arasında açıkça bir anlaşma var. Kalyon’un güçlü olduğu düşünülerek, kimse onlara söz edemeyecek gibi bir algı oluşmuş.” dedi.

ÖNE ÇIKAN İSİM: BAYBURT İNŞAAT

İlk ihale kazandıklarını duyduklarında çok mutlu olduklarını, ancak sonrasında başka bir gücün devreye girerek ihale sürecini değiştirdiğini belirten Mithat Çiftçi, “Bu işin arkasında Bayburt İnşaat’ın sahibi Abdurrahman Şentürk var.” şeklinde konuştu.

İHALE SÜRECİ 2017’DE BAŞLADI

İstanbul Büyükşehir Belediyesi, 10 kilometre uzunluğundaki Kirazlı-Halkalı Metro projesi için ilk ihaleyi 2017’de düzenlemişti. 3 Mart 2017 tarihinde en düşük teklifi veren Kalyon-Astur-Makyol-IC İçtaş Konsorsiyumu, 2 milyar 414 milyon 401 bin lira bedelle ihaleyi kazandı.

METRO İNŞAATI YETERSİZ KALDI

Metro inşaatında yalnızca %4 ilerleme sağlanırken, proje 2017 yılı Aralık ayında durduruldu. İBB 2021’de dış finansman bulmasına rağmen müteahhit firmalar artan maliyetler nedeniyle Cumhurbaşkanlığı Kararı gereği sözleşmeyi tek taraflı feshetme hakkını kullandı.

İHALEYİ KAYBEDEN DİDO-RAY

2024 yerel seçimleri öncesinde Kirazlı-Halkalı Metrosu için yeni bir ihale yapıldı. Dido-Ray Yapı ve Akçadağ İnşaat ortaklığı, birçok firmanın katıldığı ihale sonucunda 8 milyar 313 milyon 819 bin TL ile en yüksek teklifi verdi.

İPTAL EDİLMESİ GÜNDEMDE

Ancak bu ihale, M1 metro hattının eski sinyalizasyon sisteminin güvenli olmadığından iptal edildi. Dido-Ray ve Akçadağ İnşaat, İBB Raylı Sistemler Daire Başkanlığı’nın iptal kararını Kamu İhale Kurumu’na taşıdı; kurum da iptal kararını haklı buldu. Ancak İBB Daire Başkanlığı, iptali Cumhurbaşkanlığı Tasarruf Genelgesi’ni referans alarak ikinci kez gerçekleştirdi.

YENİ İHALE ÜÇÜNCÜ DÖNEMDE YAPILDI

Yenilenen ihale, 21-B usulüyle yapıldı ve İBB, Yapı Merkezi İnşaat, AKM Yapı Taahhüt A.Ş, KCT Yol Yapı Konsorsiyumu, Duygu Taahhüt ve İnşaat A.Ş firmalarına davet yaptı. 26 Eylül 2024 tarihindeki ihale, 22 milyar 469 milyon TL ile Yapı Merkezi ve ortakları tarafından kazanıldı.

İHALE İPTALİ ÜZERİNE YARGI SÜRECİ

İhalenin sonuçlanmasının ardından, daha önceki açık ihale katılımcıları, davet edilmemeleri sebebiyle İBB’ye itirazda bulundu. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu, gelen itirazlar sonrası ihale iptali kararı aldı.

SON İHALE KALYON İLE TAMAMLANDI

18 Kasım 2024’te başlayan üçüncü ihale sürecine birçok firma davet edildi. ENKA İnşaat, Cengiz İnşaat, Yapı Merkezi, Kalyon İnşaat gibi firmalar sürece katılmıştı. Ancak ENKA ihaleye teklif vermedi. Sonuç itibariyle en düşük teklifi veren Kalyon ve Özgün Yapı ortaklığı, ihaleyi 21 milyar 962 milyon 861 bin TL ile kazandı, böylece 2017’de yarım kalan metro inşaatına yeniden dönmüş oldu.

patronlardunyasi.com

İLGİLİ HABER

İBB’nin Kirazlı-Halkalı metro ihalesinde Kalyon-Özgün yapı ortaklığı kazandı

“`

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir